Friday, March 27, 2020

0 Hikmat Manusia Diberi Kesusahan Dan Penderitaan Oleh Allah S.W.T.

   Semua manusia yang hidup di muka bumi ini pasti pernah merasa kesusahan dan penderitaan dalam hidup. Tidak kira berapa banyak harta dan betapa besar keluarganya kerana setiap apa yang kita miliki itu adalah satu bentuk ujian Allah S.W.T. kepada hamba-hamba yang beriman. Terdapat beberapa hikmat kenapa Allah S.W.T. memberi kesusahan dan penderitaan kepada hamba-hamba-Nya.

   Kesusahan dan penderitaan yang diberikan oleh Allah S.W.T. adalah untuk mengajar manusia supaya sentiasa mengingati Allah S.W.T. dan mendekati diri kepada Allah S.W.T. dengan cara menunaikan perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya dan juga mengajar manusia untuk mengenal kebesaran Allah S.W.T..

   Kesusahan dan penderitaan yang diberikan oleh Allah S.W.T. kepada manusia adalah satu bentuk ujian Allah S.W.T. kepada semua makhluk yang Dia sayangi. Allah S.W.T. akan memberikan pahala berlipat ganda kepada mereka yang sabar dengan ujian Allah S.W.T..

   Di samping itu, supaya manusia mendekatkan diri kepada Allah S.W.T. dan memohon pertolongan dan petunjuk daripada Allah S.W.T. sebagai tempat permohonan yang mutlak, kerana setiap apa yang berlaku adalah kehendak dan dengan izin Allah S.W.T. kita sebagai manusia hanya mampu merancang, berusaha, berdoa dan tawakal.

   Kesusahan dan penderitaan yang kita alami akan mengajar kita banyak perkara yang boleh dijadikan sebagai pengajaran dalam menempuhi hari-hari yang akan datang. Dengan kesusahan dan penderitaan yang pernah dialami akan memberi peluang kepada manusia untuk berusaha mencapai kebahagian hidup di dunia dan seterusnya untuk bekalan akhirat.

   Selain itu, kesusahan dan penderitaan juga adalah sebagai pembalasan daripada Allah S.W.T. kepada hamba-hamba-Nya yang ingkar, meninggalkan ajaran Islam dengan sengaja dan mereka yang melakukan maksiat secara berterusan tanpa ada rasa takut dan berdosa. Bala yang diturunkan oleh Allah S.W.T. tidak hanya menimpa individu tersebut tetapi akan menimpa seluruh hamba-Nya.

   Sebagai manusia yang kerdil dan tidak lari dari melakukan dosa, kita haruslah berusaha memperbaiki diri dan keluarga agar kita terhindar dari pembalasan Allah S.W.T.. Lapangkan dada untuk menerima kesusahan dan penderitaan Allah S.W.T. dengan memikirkan hikmah yang dititipkan oleh Allah S.W.T. disebalik ujian-ujian-Nya.

0 comments:

Post a Comment

 

Apresiasi Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates