Sunday, March 29, 2020

0 Garis Panduan Dan Adab Berfikir Dalam Kehidupan


   Berfikir ialah menggunakan akal untuk memahami atau menyelesaikan sesuatu masalah berdasarkan ilmu yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T.. Berfikir menggunakan akal dan ilmu akan memudahkan seseorang untuk menemukan jalan penyelesaian sebenar dalam sesuatu perkara. Umat Islam juga dilarang menggunakan akal yang boleh menyesatkan akhlak dan akidah seseorang.

Di dalam garis panduan dan adab berfikir, kemampuan akal untuk berfikir adalah terbatas kepada perkara-pekara yang telah diwahyukan dan terdapat di dalam syariat Islam. Kita tidak boleh menggunakan akal untuk memikirkan perkara-perkara ghaib yang telah dijelaskan di dalam Al-Quran dan As-Sunnah.

   Manusia hanya mampu memikirkan beberapa aspek mengenai sifat sesuatu perkara yang terdapat di muka bumi ini, seperti penentuan sifat baik atau buruk, bersih atau kotor, cantik atau hodoh dan sebagainya. Manusia tidak boleh berfikir sesuatu yang boleh yang dilarang dalam Islam sehingga boleh mendekatkan diri kepada perkara-perkara maksiat dan perbuatan zalim.

   Kadangkala, akal manusia boleh mencapai kejayaan melalui kajian-kajian tentang saintifik tetapi terdapat beberapa pencapaian sains kebenarannya hanya seketika dan pendapat tentang pencapaian itu boleh berubah pada bila-bila masa mengikut teori dan kepakaran seseorang atau teknologi yang digunakan.

   Di samping itu, dalam garis panduan dan adab berfikir, kita haruslah berfikir dengan berpandukan maklumat yang benar dan fakta yang tepat untuk membuat pilihan dan keputusan yang benar mengenai sesuatu perkara. Maklumat yang benar dan fakta yang tepat dapat mengelak daripada berlakunya perkara-perkara yang tidak diingini, seperti pergaduhan atau percanggahan pendapat yang serius.

    Sebagai manusia kita mempunyai keistimewaan boleh berfikir  untuk merancang dan mengatur strategik untuk menyelesaikan sesuatu permasalahan. Dengan  rancangan dan strategik yang mantap kita lebih fokus dan lebih mudah melakukan tindakan untuk mencapai sesuatu kejayaan yang diinginkan.

   Maka dengan itu, kelebihan akal yang dikurniakan olah Allah S.W.T. perlu dijaga dan digunakan sebaiknya berpandukan ilmu dan iman sebagai seorang mukmin  yang sempurna buah fikirannya. Banyak faedah sekiranya akal digunakan pada perkara-perkara yang bermanfaat.

0 comments:

Post a Comment

 

Apresiasi Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates