Tuesday, March 31, 2020

0 Kepentingan Menggunakan Akal Ketika Berfikir.

   Manusia mestilah menggunakan akal fikiran untuk mencapai sesuatu kejayaan dalam hidup. Al-Quran juga telah menggesa manusia untuk berfikir tentang kejadian alam semesta untuk membuktikan kewujudan Allah S.W.T. dan tentang nikmat tidak terhingga yang Allah S.W.T. berikan kepada makhluk-Nya. Fenomena alam juga dapat membuktikan kekuasaan Allah S.W.T. yang dinamakan Sunnatullah yang berkuasa mengatur alam.

   Menggunakan akal ketika berfikir dapat membuktikan kejadian manusia berbeza dengan kejadian makhluk lain yang ada di muka bumi ini, kelebihan akal yang ada pada manusia tetapi tidak diberikan kepada makhluk lain. Maka dengan itu, manusia mestilah menjaga dan menggunakan kelebihan akal yang dikurniakan oleh Allah S.W.T. dengan sebaiknya.

  Allah S.W.T. telah menyebut berulang-ulang kali di dalam Al-Quran tentang penggunaan akal ketika berfikir, ini bermakna umat Islam amat digalakkan menggunakan akal semasa berfikir untuk menggelak individu tersebut membuat keputusan dan mengambil tindakkan yang melulu dan boleh mendatangkan kesan buruk kepada individu atau masyarakat.

   Menggunakan nikmat akal yang sempurna dengan baik akan dapat meningkatkan keimanan seseorang dan akan mendekatkan diri kepada Allah S.W.T.. Penggunaan akal dengan baik akan dapat membimbing manusia ke arah kebaikan di dunia dan di akhirat. Akal boleh digunakan untuk memikirkan fenomena alam yang membuktikan kekuasaan Allah S.W.T. dan sekaligus akan dapat meningkatkan keimanan seseorang.

   Jika digabungkan akal dan fizikal manusia untuk digunakan ke arah kebaikan akan dapat menghasilkan sesuatu pencapaian yang baik dengan usaha gigih individu tersebut. Hal ini kerana Islam amat menggalakkan umatnya berfikir dan berusaha untuk mencapai kejayaan dalam hidup dan seterusnya mendapat kesejahteraan di dunia dan di akhirat.

   Manusia dilantik menjadi khalifah di muka bumi ini kerana manusia mempunyai akal yang tidak dikurniakan kepada makhluk lain. Akal manusia mampu mengendalikan, mengatur dan mentadbir dunia dengan baik. Seorang khalifah yang baik adalah khalifah yang beriman kepada Allah S.W.T. dan menjadi khalifah yang patuh pada syariat Islam.

   Penggunaan akal fikiran dengan baik akan membolehkan manusia menguasai dunia dengan pelbagai pencapaian yang membanggakan. Banyak garis panduan untuk mencapai kejayaan yang terkandung di dalam Al-Quran yang boleh digunakan oleh umat Islam.



0 comments:

Post a Comment

 

Apresiasi Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates