Wednesday, March 25, 2020

0 Tiga Bidang Utama Tanggungjawab Manusia


   Setiap makhluk Allah S.W.T. yang hidup di muka ini masing-masing mempunyai tanggungjawab yang perlu dipikul. Begitu juga dengan kita sebagai seorang mukmin telah diberi tanggungjawab untuk dilaksanakan dengan sebaik-baiknya. Tanggungjawab seorang mukmin bukan hanya untuk diri sendiri atau keluarga tetapi menyeluruh, sama ada berkaitan manusia sesama manusia atau manusia sesama makhluk Allah S.W.T. yang lain.

1.  Al-Ibadat
  Bidang tanggungjawab manusia yang pertama ialah Al-Ibadat. Setiap manusia wajib mengabdikan diri kepada Maha Pencipta dengan melaksanakan perintah ibadat umum dan ibadat khusus yang telah dipertanggungjawabkan ke atas seorang mukmin.

2Al-Khilafah
  Bidang tanggungjawab manusia yang kedua ialah Al-Khilafah yang bermaksud mewujudkan kekuasaan dan membina kekuatan untuk menjalankan amanah Allah S.W.T. dan mentadbir sesebuah kerajaan berlandaskan prinsip pengabdian kepada-Nya dan mengikut undang-undang Islam.

3. Al-Imarah
  Bidang tanggungjawab manusia yang ketiga ialah Al-Imarah. Sebagai seorang khalifah yang bertanggungjawab  mesti membina pembangunan dan mewujudkan prasana yang bermanfaat untuk kegunaan atau kemudahan rakyat agar dapat membentuk Negara yang maju dan makmur.

  Sesiapa sahaja bertanggungjawab untuk mencapai kecemerlangan diri sendiri, keluarga, agama dan Negara tanpa mengira kedudukan dan latarbelakang. Setiap manusia berhak untuk mendapat kebahagiaan dan kejayaan yang mereka impikan asalkan tidak melanggar hukum syarak dan tidak menindas orang lain.

0 comments:

Post a Comment

 

Apresiasi Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates