Sunday, March 22, 2020

0 Jenis-Jenis Sedekah Yang Bermanfaat

Sedekah   Memberi sedekah adalah satu amalan yang digalakkan dalam Islam dan hukum memberi sedekah adalah sunat. Pemberi sedekah yang benar-benar ikhlas tanpa menunjuk-nunjuk dan mengungkit pemberiannya akan digandakan lagi rezekinya oleh Allah S.W.T.. Antara contoh amalan sedekah yang bermanfaat;

a). Memberi sesuatu yang bermanfaat .
   Memberi sesuatu yang bermanfaat seperti  wang ringgit, makanan dan barang keperluan lain yang dapat digunakan untuk meringgankan beban orang yang memerlukan. Barang  atau makanan yang diberikan hendaklah barang yang disukai dan disayangi.

b). Menyediakan dan memberi perkhidmatan.
   Tidak semua orang memiliki keperluan yang lengkap dalam hidup seperti kereta. Menyediakan atau memberikan perkhidmatan kepada mereka yang memerlukan adalah cara bersedekah yang amat digalakkan kerana dapat meringgankan beban orang yang dalam kesusahan.

c). Memberi nasihat.
    Memberi nasihat kepada mereka yang  dalam kesesatan dan mengajak ke arah amar makruf dan nahi munkar akan membantu seseorang untuk mendekatkan diri kepada Allah S.W.T..

d). Membantu menyelesaikan masalah orang lain.
     Apabila keluarga atau rakan kita dalam kesusahan, kita digalakkan untuk membantu mereka mengikut kemampuan kita, kerana tidak semua orang mampu menyelesaikan masalahnya sendiri. Dengan adanya bantuan yang diberikan oleh orang lain akan dapat meringgankan beban yang dipikul oleh individu tersebut.

e). Melangkah untuk beribadat.
    Setiap langkah menuju ke pusat ibadat atau menuntut ilmu yang bermanfaat adalah satu sedekah. Semakin jauh tempat ibadat yang di tuju, semakin banyak pahala yang akan diperolehi.

f). Membuang atau mengalihkan sesuatu berbahaya.
   Membuang dan mengalihkan sesuatu berbahaya di jalan dianggap sedekah kerana dapat menyelamatkan nyawa orang lain atau menyelamatkan orang lain daripada tercedera. Sebagai contoh, membuang serpihan kaca pecah di jalanan. 
   
   Memberi sedekah akan dapat meringgankan beban dan penderitaan orang-orang yang berada dalam kesusahan. Bersedekah juga, dapat mendidik jiwa supaya sentiasa berasa ihsan kepada mereka yang mengalami kesusahan dan memerlukan pertolongan.


0 comments:

Post a Comment

 

Apresiasi Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates