Friday, March 20, 2020

0 Jenis-Jenis Riba

   Riba bermaksud memberi atau menerima sesuatu lebihan barangan,  wang ringgit atau harta ketika melakukan pertukaran atau berlaku penangguhan waktu yang dilarang oleh hukum syarak. Hukum memberi dan menerima riba adalah haram kerana boleh menyebabkan berlakunya penindasan terhadap orang lain. Terdapat empat jenis riba.

1). Riba al-Fadli
   Riba al-Fadli bermaksud menerima atau memberi pertukaran antara dua barang yang sama jenis tetapi tidak sama dari segi nilai,  timbangan, sukatan atau ukuran sesuatu barang. Sebagai contoh, A bertukar 3 kg beras dengan B, B akan membayar balik 4 kg beras kepada A, berat 3 kg beras A dengan 4 kg beras B sudah tidak sama.

2). Riba al-Qarabi
   Riba al-Qarabi bermaksud menerima atau memberi pertukaran antara dua barang yang dikenakan  syarat mesti ada keuntungan atau lebihan kerana melebihi masa. Sebagai contohnya, A meminjam wang Rm 2000 dari B, A akan membayar balik Rm3200 kepada B dalam tempoh  satu tahun, B akan mendapat keuntungan Rm100 sebulan.

3). Riba al-Yadi
   Riba al-Yadi bermaksud menerima atau memberi pertukaran atau jual beli barang secara terpisah semasa akad dijalankan (membeli secara tempahan). Sebagai contoh, wang sebanyak Rm200 000.00 dengan sebuah rumah yang belum dibina atau belum siap.

4). Riba an-Nasiah  
   Riba an-Nasiah bermaksud menerima atau memberi pertukaran atau jual beli berbeza antara pertukaran tunai dan tertangguh. Sebagai contoh, A berhutang Rm200 kepada B, apabila tiba waktu pembayaran A gagal melunaskan hutangnya dan B akan menambahkan hutang A menjadi Rm250 kerana gagal melunaskan hutang pada masa yang telah ditetapkan.

  Riba adalah satu cara mengambil kesempatan atas kesusahan dan penderitaan orang lain dan menghapuskan sikap  tolong-menolong dalam masyarakat sehingga menimbulkan perasaan tidak puas hati dan berlaku pergaduhan. Sebagai masyarakat yang prihatin, kita haruslah menghapuskan amalan riba untuk mengelak berlaku penindasan dalam masyarakat.

0 comments:

Post a Comment

 

Apresiasi Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates