Thursday, March 19, 2020

0 Aktiviti Bermanfaat Yang Boleh Dilakukan Semasa Berada Di Rumah

   Dunia telah dikejutkan oleh penularan virus berbahaya yang telah mengorbankan banyak nyawa dan peningkatan jumlah mangsa dijangkiti semakin mendadak, telah membimbangkan semua pihak. Pelbagai cara pencegahan telah dilakukan untuk mengelak masalah ini semakin serius.

   Dengan itu, kerajaan telah mengambil langkah drastik untuk menbendung masalah ini dengan bantuan agensi-agensi kerajaan yang terlibat. Kita sebagai rakyat mestilah mematuhi setiap arahan yang dkeluarkan oleh pihak yang terlibat untuk memudahkan mereka menjalankan tugas dan mengelak berlaku penyebaran virus.

   Sebagai contoh, pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan kepada seluruh rakyat Malaysia, langkah ini adalah satu langkah yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk kebaikan bersama. Kita haruslah sentiasa berada di rumah dalam tempoh yang telah ditetapkan. Maka dengan itu, kita boleh menggunakan masa ini untuk melakukan pelbagai aktiviti-aktiviti yang bermanfaat bersama keluarga.

1). Luang masa bersama keluarga.
   Bagi mereka yang sibuk bekerja untuk menyara keluarga memang kurang masa untuk bersama keluarga. Pada kesempatan ini, kita gunakan untuk bersama mereka di rumah dengan bermain bersama anak-anak, berkongsi cerita bersama mereka, makan bersama keluarga dan kurangkan bermain telefon bimbit ketika bersama keluarga kerana masa bersama keluarga ini adalah masa yang paling berharga dalam hidup kita.

2). Mendekatkan diri kepada Allah S.W.T. dan solat berjemaah bersama keluarga.
   Dalam kesibukan tugasan harian kita sering lupa tanggungjawab kita sebagai hamba-Nya, kita ambil kesempatan ini untuk mendekatkan diri kepada Allah S.W.T., muhasabah diri, minta petunjuk dan perlindungan daripada Allah S.W.T.. Ajak keluarga kita solat berjemaah di dalam rumah. Di samping itu, kita boleh mengajak anak-anak kita mengaji bersama-sama dan belajar ilmu-ilmu fardu ain yang amat penting dalam kehidupan harian kita sebagai seorang muslim.

3). Bergotong-royong membersihkan rumah.
   Apabila semua ahli keluarga berkumpul di rumah, ini akan meringgankan beban kita untuk melakukan kerja-kerja rumah. Dengan itu, kita ambil kesempatan ini untuk mengadakan gotong-royong membersihkan rumah, terutama sekali kawasan-kawasan terbiar yang terdapat di dalam rumah, membersihkan barang atau perabot yang ada di dalam rumah, mengemas rumah agar kelihatan lebih kemas, cantik dan bersih.

4). Membantu anak-anak dalam pelajaran.
   Kebiasaannya sebelum cuti sekolah bermula, guru-guru akan memberi tugasan kerja sekolah untuk disiapkan di rumah, pada kesempatan ini ibu bapa boleh meluangkan masa untuk membantu anak-anak menyiapkan kerja sekolah dalam subjek-subjek yang mereka kurang kuasai. Selain itu, ibu bapa juga boleh berkongsi cerita tentang pengalaman mereka semasa bersekolah bertujuan untuk memotivasikan anak-anak supaya lebih bersemangat dalam menuntut ilmu.

5). Menyelesaikan tugas-tugas kerja di rumah.
  Dalam keadaan segera, mungkin ramai di kalangan pekerja yang tidak dapat menyiapkan tugasan yang diberikan oleh majikan di tempat kerja atau di pejabat. Pekerja boleh menyiapkan kerja tersebut di rumah, tetapi bergantung kepada kesesuaian pekerjaan seseorang. Selain itu, kita juga boleh menyediakan keperluan kerja lebih awal agar tidak kelang-kabut apabila tiba waktu bekerja.

  Dengan adanya kerjasama daripada rakyat, langkah pencegahan ini akan dapat dilaksanakan dengan lancar dan berkesan. Walaupun, keadaan ini akan menimbulkan kesulitan dan kesukaran kepada kita untuk menjalani aktiviti harian. Namun, kita terpaksa akur kerana ini adalah salah satu tindakan yang terpaksa diambil oleh kerajaan untuk menbendung penularan wabak berbahaya.

0 comments:

Post a Comment

 

Apresiasi Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates