Friday, February 28, 2020

0 10 DOA PEMBUKA REZEKI

   Setiap manusia yang hidup di muka bumi ini mengharapkan rezeki yang melimpah untuk memenuhi keperluan dan kehendak masing-masing. Rezeki tidak hanya nilai matawang dan harta mewah yang banyak, anak-anak, keluarga, kesihatan, kerjaya dan sesuatu yang bermanfaat juga adalah satu bentuk rezeki kurnian Allah Taala.

   Untuk umat Islam terdapat beberapa doa dan amalan yang dijadikan sebagai panduan atau cara untuk menjemput rezeki yang berkat. Sepertimana firman Allah S.W.T.

“ Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku akan perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk ke neraka jahaman dalam keadaan hina”.


1.      Doa Pembuka Pintu Rezeki :
 “Ya Allah sesungguhnya hamba berpagi hari dari-Mu dalam kenikmatan, kesihatan dan perlindungan. Maka sempurnalah untukku kenikmatan, kesihatan dan perlindungan-Mu itu di dunia dan di akhirat.”
( 3 kali setiap pagi )

2.      Doa Memohon Rezeki yang Melimpah :
 “Ya Allah, ampunilah hamba, kasihilah hamba, bimbinglah hamba, sejahteralah hamba dan berikanlah hamba rezeki.”
(HR. Muslim daripada Tariq bin Asyim)

3.      Doa Memohon Rezeki yang Halal :
“Ya Allah, cukuplah hamba dengan rezeki yang halal dari-Mu, jauhkanlah hamba dari rezeki yang telah Engkau haramkan dan berikanlah hamba kekayaan dengan anugerah-Mu, bukan selain dari-Mu.”
(HR. Tirmizi dari Ali)

4.      Doa Ditimpa Kesusahan Hidup dan Susah Mendapat Rezeki :
“Ya Allah, tiada satu kemudahan, melainkan jika Engkau jadikan mudah, dan dengan kehendak-Mu sesuatu yang sukar itu menjadi mudah.”
(HR. Ibnu Sani dari Anas)

5.      Doa Mendapat Kesempurnaan Rezeki :
“Ya Allah, hamba memohon kepada-Mu kesempurnaan nikmat pada segala perkara dan mensyukuri-Mu atasnya, sehingga Engkau redha dan sesudah redha lalu hamba memohon kepada-Mu supaya memilih segala apa yang boleh dipilih dengan segala kemudahannya, bukan yang sukar lagi susah dilakukan. Wahai Tuhan yang Maha Mulia.”

6.      Doa Meminta Pertolongan Rezeki pada Allah :
“Maha Suci Allah Yang Maha Agung, Ya Tuhan yang hidup dan selalu mengawasi, hamba memohon pertolongan dengan rahmat-Mu.”
(HR. Abu Dawud)

7.      Doa Memohon Rezeki yang Baik :
“Ya Allah, sesungguhnya hamba memohon kepada-Mu ilmu yang berguna, amal yang diterima dan rezeki yang halal lagi baik.”
(HR. Ahmad, Ibnu Majah dan Ibn Sani)

8.      Doa Memohon Kekayaan dan Soleh :
“Ya Allah, sesungguhnya hamba memohon kepada-Mu akan hidayah, ketakwaan, soleh dan kekayaan.”
(HR. Muslim dari Ibn Mas’ud)

9.      Doa agar Terhindar daripada Hilang Rezeki :
“Ya Allah, sesungguhnya hamba berlindung kepada-Mu dari hilangnya nikmat-Mu, berubahnya kebaikan-Mu, siksaan-mu tiba-tiba muncul dan semua kemurkaan-Mu.”
(HR. Muslim dari Ibnu Umar)


10.  Doa Mendapat Rezeki yang Tidak Putus :
“Ya Allah, sesungguhnya hamba memohon kepada-Mu nikmat yang kekal, yang tidak berpindah dan hilang. Ya Allah, sesungguhnya hamba memohon kepada-Mu keamanan pada hari ketakutan. Ya Allah, hamba berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang Engkau berikan dari kejahatan yang tidak Engkau berikan kepadaku.”

  Orang yang sentiasa berdoa kepada Allah akan berasa tenang. Allah S.W.T. juga menyayangi dan menyukai hamba-hamba-Nya yang selalu berdoa untuk meminta sesuatu dari-Nya. Allah S.W.T. Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, akan melimpahkan lagi nikmat bagi hamba-hamba-Nya yang selalu bersyukur.

0 comments:

Post a Comment

 

Apresiasi Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates